غذای ناسالم و تاثیر آن در ابتلا به بیماری‌های عفونی

d8bad8b0d8a7db8c d986d8a7d8b3d8a7d984d985 d988 d8aad8a7d8abdb8cd8b1 d8a2d986 d8afd8b1 d8a7d8a8d8aad984d8a7 d8a8d987 d8a8db8cd985d8a7d8b1 61d569b9d9ec9

عامل/چهارمحال و بختیاری یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری گفت: رژیم غذایی سالم و انجام ورزش اهمیت بالایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند، کالری دریافتی بدن آن‌ها زیاد است و اضافه وزن دارند، این افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی و بیماری‌هایی مانند کرونا قرار دارند.

سیاوش فاضلیان در گفت‌وگو با عامل در خصوص تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل شیوع سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا، اظهار کرد: اولین روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن انتخاب شیوه زندگی سالم است، یعنی افراد باید سعی کنند دارای یک رژیم غذایی سالم با رعایت تنوع و تعادل باشند و از میوه‌ها، سبزیجات تازه و … که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری افزود: حفظ وزن ایده‌آل با تغذیه سالم و داشتن فعالیت فیزیکی منظم به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کند، زیرا انجام منظم ورزش باعت تقویت سیستم قلبی و عروقی می‌شود، ظرفیت تنفسی را افزایش داده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد، همچنین منجر به کنترل وزن می‌شود و حفاظت بدن در برابر انواع بیماری را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد کمبود ویتامین D است، بنابراین افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، حتما لازم است از مکمل استفاده کنند و یا از طریق نور آفتاب ویتامین D بدن افراد تامین شود.

فاضلیان عنوان کرد: رژیم غذایی سالم و انجام ورزش اهمیت بالایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند، کالری دریافتی بدن آن‌ها زیاد است و اضافه وزن دارند، این افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی و بیماری‌هایی مانند کرونا قرار دارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: مصرف میوه و سبزیجات دارای رنگدانه نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی، خرمالو، پرتقال و… به علت داشتن بتاکاروتن باعث افزایش دریافت ویتامین A در بدن فرد می‌شود و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی را به دنبال دارند، همچنین کمبود برخی مواد مغذی مانند آهن و روی نیز سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود افراد از مواد غذایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، مغزها و… که منبع آهن و روی هستند، استفاده کنند.

وی یادآور شد: گوجه‌فرنگی و میوه‌های قرمز رنگ مثل هندوانه به‌علت داشتن لیکوپن غنی از آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند بدن فرد را در برابر عفونت‌ها محافظت کنند.

فاضلیان تصریح کرد: در صورتیکه افراد چاق بتوانند براساس یک رژیم اصولی حدود دو تا چهار کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهند، عملکرد بدن آن‌ها در برابر عفونت‌ها و مشکلات تنفسی بهبود پیدا می‌کند ،همچنین به دلیل اینکه غذاهای حاوی چربی‌های اشباع و نمک زیاد باعث ایجاد التهاب در بدن افراد می‌شود، توصیه می‌کنیم که افراد از مصرف این نوع غذاها خودداری کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: کمبود موادمغذی در بدن مانند کمبود ویتامین‌های C، A و D موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، همچنین یکی از نکات مهم در افزایش سیستم ایمنی بدن دریافت مایعات است و هر فرد باید روزانه حدود هشت تا ۱۰ لیوان مایعات مصرف کند.

وی خاطرنشان کرد: افراد سعی کنند از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند و برای تامین پروتئین بدن خود از پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات، سویا و… استفاده کنند، همچنین مصرف حداقل دو بار ماهی در طول هفته توصیه می‌شود زیرا ماهی سرشار از امگا ۳ است.

انتهای پیام

kajart

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست بعدی

بانک‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی شدند

چ دی ۱۵ , ۱۴۰۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک ها را مجاز به سرمایه گذاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح های مصوب شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان کردند. به گزارش عامل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص […]
d8a8d8a7d986daa9e2808cd987d8a7 d985d8acd8a7d8b2 d8a8d987 d8b3d8b1d985d8a7db8cd987e2808cdaafd8b0d8a7d8b1db8c d985d8b4d8aad8b1daa9 d8a8 61d569c9a3aa9

خبرهای فوری

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.