کاهش ۳۰درصدی زمان و هزینه در صادرات و واردات کالا با توسعه مسیرهای ریلی

daa9d8a7d987d8b4 dbb3dbb0d8afd8b1d8b5d8afdb8c d8b2d985d8a7d986 d988 d987d8b2db8cd986d987 d8afd8b1 d8b5d8a7d8afd8b1d8a7d8aa d988 d988d8a7 61eeb4b9b5185

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران معروف به چهارراه ترانزیت است اظهار کرد:ما نتوانستیم از پتانسیل ترانزیت استفاده کنیم چرا که شبکه های ارتباطی به صورت ریلی کامل نبود و پروژه ای که امروزه به آن نیاز داریم تا شرایط استفاده از آن بنادر را داشته باشیم، اتصال مسیرهای ریلی است.

شهریار افندی زاده، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در افتتاحیه پنجمین کنفرانس اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: بیش از ۹۰درصد کالا در بحث تجارت از طریق دریا صورت می‌گیرد. اگر به کشور خودمان توجه کنیم خواهیم دید که ۹۵درصد واردات و  ۸۵درصد صادراتمان از طریق دریا انجام می‌شود و این نشان دهنده این است که بحث دریا و اقیانوس نقش بسیار مهمی را در تجارت جهانی بازی می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که همه به خوبی با آن ها آشنا هستیم. طول سواحل جنوب و شمال ما در مجموع ۵۸۰۰کیلومتر است که این عدد بسیار عدد بالایی است و همه‌کشورهای دنیا علاقمند هستند که به این آب ها دسترسی پیدا کنند و ما چنین پتانسیلی را در کشورمان داریم.

افندی زاده با اشاره به نقش مهم حمل ونقل دریایی اظهارکرد:حمل ونقل با توحه به نقشی که در جابه جایی ها  دارد می تواند با رشد خودش تسهیلات مناسبی را برای جابه جایی فراهم کند. وقتی ما بحث دریا را به میان می‌آوریم به حمل و نقل ترکیبی احساس نیاز می‌کنیم. یعنی بین مسیرهای دریایی که کشتی‌ها بار خود را تخلیه کنند که در کشور ما بحث راه آهن و ریل هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توسعه حمل و نقل ترکیبی می‌تواند به توسعه حمل و نقل دریایی کمک کند و این مسئله می‌تواند جزو اهداف مهم کشور ما باشد.

وی افزود:همه ما با ترانزیت‌ها آشنا هستیم. همه کشورها به دنبال این هستند که کالاهای خود را صادر کنند وکالاهایی که کشور خودشان نیاز دارد را وارد کنند و حمل و نقل در اینجا نقش مهمی دارد. حمل و نقل درمیان قاره‌ها خیلی مطرح است و از جمله بحث ترانزیت‌ها بسیار مطرح است.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:ترانزیت به کالایی گفته می‌شود که حالت عبور دارد. کریدورهای ترانزیت در دنیا بین آسیا، اروپا، آمریکا و سایر قاره‌ها این ارتباط تجارتی را برقرار می‌کند. همه کشورها به دنبال مزیت استفاده از کریدور ترانزیت‌ها هستند و ایران هم معروف به چهارراه ترانزیت است. یعنی هم در کریدورهای شمال به جنوب و هم در کریدورهای شرق و غرب؛ ولی چقدر ما از این پتانسیلمان استفاده کردیم؟ چقدر توانستیم این سهم را برای خودمان نسبت به سایر کشورها داشته باشیم؟

وی افزود:در دوسه دهه قبل کشور ایران، هندوستان و روسیه موسس کریدور شمال جنوب بودند ولی ما نتوانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم چرا که شبکه های ارتباطی به صورت ریلی کامل نبود. پروژه ای که امروزه به آن نیاز داریم تا شرایط استفاده از آن بنادر را داشته باشیم، اتصال مسیرهای ریلی است به آستارا. درواقع مسیر بندرعباس از طریق تهران، رشت، انزیلی به آستارا که این مسیر حدود ۲۰ سال است که در حال تکمیل است که اگر این اتفاق افتد ما می توانیم از ظرفیت ۲۰۰ میلیون تومانی بنادرمان استفاده کنیم.

افندی زاده ادامه داد:اگر کریدور شمال جنوب بتواند سیستم ریلی خود را تکمیل کند به راحتی میشود از اقیانوس هند به آسیا و اروپا همره با کاهش ۳۰درصدی زمان و هزینه کالا جابه جا کنیم و این عدد در دنیای تجارت عدد بسیار مهمی است.

وی افزود:در این کنفرانس باید به راهکارهایی دست یابیم تا ببینیم که چگونه موانع را ازمسیر برداریم. این سواحل ۵۸۰۰ کیومتری در شمال و جنوب کشور خدادادی است و ما باید بتوانیم که اولویت‌بندی ها را هماهنگ و هم‌جهت و هم‌گرا در تمام سازمان‌ها زیربخش‌های دولت داشته باشیم.

انتهای پیام

kajart

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست بعدی

اتخاذ رویکرد انسان‌مدارانه برای بهبود محیط زیست شهری

د بهمن ۴ , ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اهمیت و ضرورت اتخاذ و اجرای سیاست‌هایی همچون به‌کارگیری شیوه‌های حمل و نقل پاک، کاهش مخاطرات محیط زیستی با محوریت کاهش آلودگی هوا و تسهیل در عبور و مرور شهروندان در کلانشهر تهران گفت: به این منظور مدیریت شهری رویکرد انسان‌مدارانه […]
d8a7d8aad8aed8a7d8b0 d8b1d988db8cdaa9d8b1d8af d8a7d986d8b3d8a7d986e2808cd985d8afd8a7d8b1d8a7d986d987 d8a8d8b1d8a7db8c d8a8d987d8a8d988 61eeb4c0d1620

خبرهای فوری

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.