شواهدی از وجود آب در قمر “میماس” زحل

d8b4d988d8a7d987d8afdb8c d8a7d8b2 d988d8acd988d8af d8a2d8a8 d8afd8b1 d982d985d8b1 d985db8cd985d8a7d8b3 d8b2d8add984 61eeb4770c9b7

شواهد، حاکی از وجود اقیانوسی پنهان در دل قمر “میماس”(Mimas) سیاره زحل است.

به گزارش عامل و به نقل از آی‌ای، قمر سیاره زحل بیشتر به دلیل شباهتش به “ستاره مرگ” در سری فیلم‌های “جنگ ستارگان” شناخته شده است اما اکنون مطالعات جدید نشان می‌دهد که شاید چیزی بیشتر از یخ در این جرم کیهانی وجود داشته باشد که البته در نگاه اول مشخص نیست. دانشمندان باور دارند که زیر سطح یخی قمر زحل آب مایع به وسعت ۲۲ تا ۳۲ کیلومتر جریان دارد.

“آلیسا رودن”(Alyssa Rhoden) دانشمند سیارات که در مورد جهان‌های اقیانوسی تحقیق می‌کند و همکارانش تحقیقات جدید خود را که در آن به احتمال وجود یک دنیای اقیانوسی در این قمر پی‌ برده‌اند، منتشر کردند.

این خبر تعجب برانگیز نیست زیرا آبفشان‌های متان پیشتر در قمر انسلادوس زحل کشف شده است. اما نشان‌دهنده احتمال وجود حیات در این جرم آسمانی دوردست است.

اما چرا اکنون دانشمندان معتقدند که قمر میماس آب دارد؟ علت آن، مدار این قمر است. گردش قمر میماس به دور زحل تنها ۲۲ ساعت و ۳۶ دقیقه به طول می‌انجامد و فرآیندی موسوم به “گرمایش جذر و مدی” ایجاد می‌کند. در سایر جهان‌های اقیانوسی مانند قمر اروپا “گرمایش جذر و مدی” دما را به اندازه کافی برای ایجاد آب مایع بالا می‌برد.

رودن و تیمش پیشتر متوجه یک تکان کوچک در مدار “میماس” به دور زحل شده بودند و استنباط کرده بودند که این تکان ناشی از دریای یخی داخل “میماس” است.

این امر دانشمندان را به سمت این سوال سوق داد که آیا گرمایش جذر و مدی می‌تواند به اندازه کافی برای آب شدن یخ‌های داخل “میماس” و ایجاد یک دریا، گرما ایجاد کند.

ایجاد تعادل بسیار سخت است. اگر گرمایش زیاد باشد آب‌ها بخار می‌شوند و اگر کم باشد به صورت یخ زده باقی می‌مانند.

اگرچه که رودن و تیمش وجود اقیانوس روی “میماس” را تضمین نمی‌کنند اما می‌گویند که احتمال وجود آن وجود دارد. اما این سوال به وجود می‌آید که آیا حیات در این قمر وجود دارد؟ پاسخ این سوال تنها با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر مشخص خواهد شد.