چگونه سندی مدیریتی می‌تواند مرجعیت علمی برای تدوین‌کنندگان به همراه داشته باشد؟

da86daafd988d986d987 d8b3d986d8afdb8c d985d8afdb8cd8b1db8cd8aadb8c d985db8ce2808cd8aad988d8a7d986d8af d985d8b1d8acd8b9db8cd8aa d8b9d984 61d5694e2169a

عامل/خراسان رضوی یک رکن مغفول در تنظیم سند بالادستی و حتی پیاده‌سازی یافته‌های پژوهش‌های ساده، ظرفیت‌سازی برای متقاعد نمودن بهره‌برداران در بهره‌برداری از آن است.

جهاددانشگاهی به همت پژوهشگران زبده و با تجربه خود، افتخار تولید چندین سند بالادستی در حوزه‌های اشتغال، گردشگری و آمایش را در سال‌های اخیر داشته است. آرش قهرمان، عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی طی یادداشتی تحت عنوان «ملاحظه‌ای برای افزایش بهره‌وری در تولید و کاربست اسناد بالا دستی پژوهشی» در صدد پاسخ به این سوال است که چگونه می‌توان ظرفیت‌های بهره‌وری در حوزه استناددهی به این تولیدات را افزایش داد و چگونه تولید یک سند مدیریتی می‌تواند مرجعیت علمی برای تدوین‌کنندگان آن به همراه داشته باشد.

وی در این یادداشت آورده است: «یک رکن مغفول در تنظیم سند بالادستی و حتی پیاده‌سازی یافته‌های پژوهش‌های ساده، ظرفیت‌سازی برای متقاعد نمودن بهره‌برداران در بهره‌برداری از آن است. سندی که اشتراک نظر و اجماع واقعی برهر هزینه‌ای که تولید شده باشد، به بوته فراموشی سپرده خواهد شد.

داستان‌سرایی یا تدوین روایت تلاش یک رهبر برای قابل فهم و پذیرش نمودن یک رویا در یک سیستم است. رویا است که به مثابه یک آرمان مشترک انسجام و کار تیمی را میسر می‌کند، به مسیر حرکت معنا می‌بخشد و کنش اعضا را از جستجوی انتفاع مستقیم و مادی به سمت انتفاع‌های غیرمستقیم و غیرمادی سوق می‌دهد. این رویای مشترک است که به اهداف و ارزش‌های ذی‌نفعان در چهارچوب موضوع مطالعه انسجام می‌بخشد و چرایی یک مسیر را توجیه می‌کند.

نقش مسئول پروژه، تسهیلگر اجتماعی در متقاعدسازی ذی‌نفعان در نظام انتفاع موضوع مطالعه است؛ حتی اگر بخشی از این ایده در طرح‌های پژوهشی پژوهشکده مورد توجه قرار گیرد، وجه تمایز برجسته و درخشانی در جذب بهتر کلان طرح‌ها را برای ما پدید خواهد آورد؛ چراکه در این رویکرد تیم تحقیقی افزون بر تولید محتوا یا پژوهش مورد نظر، التزام و همراهی خود به پس از پژوهش را نیز نشان می‌دهد و پیش‌نیاز کاربست یافته را هم به کارفرما معرفی می‌کنند.

مسئله دیگر در تولیدات پژوهشی با چگالی بالا این است که معمولا دامنه توجه مدیر در هجمه اطلاعات مختلف بسیار کمتر می‌شود. این کاهش به معنی گذر سریع از مطالب بدون مطالعه دقیق آن‌ها و در نهایت تاثیر گذاری کمتر آن‌ها است. پس چاره کار چیست؟ «تولید محتوای تعاملی» که به آن الگویی در فرایند تولید گفته می‌شود که کاربر با شیوه‌هایی بیش از مطالعه‌ با محتوا ارتباط برقرار می‌کند؛  به این معنی که تلاش می‌شود مخاطب خود را در دامنه توجه شما ببیند و احساس کند در این تولید یا بهینه‌سازی آن مشارکت داشته است.

برای مثال می‌توان تجربه کلان پروژه توسعه کمی و کیفی زیارت را که در اوایل دهه ۱۳۹۰ اجرا شد، با همین ملاحظات مرور کنیم. این طرح به لحاظ بودجه و نظام پشتیبان سیاست‌گذار هیچ محدودیتی نداشت و بالغ بر ۳ میلیارد تومان هزینه پژوهشی ـ ستادی آن بود؛ استانداری و سازمان مدیریت نیز پشتیبان آن پروژه بودند؛ اکنون پس از حدود یک دهه از آن پروژه می‌توان این سوال را پرسید که چگونه می‌توانست به دستاوردهای بیشتری برسد و مرجعیت سیاست‌گذاری و اجرا در حوزه زیارت و گردشگری مشهد را داشته باشد؟

در نهایت روایت‌پردازی با کمک تصویرسازی محقق شده و باعث می‌شود الگوها، روندها و تغییرات ساده‌سازی و آشکار شوند. همچنین این روند کمک می‌کند که بهره‌بردار بتواند با محصول نهایی پروژه رابطه حسی و عاطفی برقرار کند.

انتهای پیام

kajart

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست بعدی

احتکار برخی کالاها آغاز شده/ ورود 80 تیم بازرسی به بازار کرمانشاه

چ دی ۱۵ , ۱۴۰۰
عامل/کرمانشاه مدیرکل امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه با احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتکار برخی از کالاها آغاز شده، از ورود ۸۰ تیم نظارتی برای تشدید نظارت بر بازار استان خبر داد. عبدالوحید محمدی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمانشاه که امروز (۱۵دی) برگزار شد، با بیان […]
d8a7d8add8aadaa9d8a7d8b1 d8a8d8b1d8aedb8c daa9d8a7d984d8a7d987d8a7 d8a2d8bad8a7d8b2 d8b4d8afd987 d988d8b1d988d8af dbb8dbb0 d8aadb8cd985 61d569561f9e7

خبرهای فوری

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.