کاهش آلودگی‌های باج‌افزاری در مقابل هجوم بدافزارها

daa9d8a7d987d8b4 d8a2d984d988d8afdaafdb8ce2808cd987d8a7db8c d8a8d8a7d8ace2808cd8a7d981d8b2d8a7d8b1db8c d8afd8b1 d985d982d8a7d8a8d984 61c6c39e3fa86

گزارشی از ۴۰۳ مورد خدمت ارائه‌شده توسط مرکز ماهر در آذرماه سال ۱۴۰۰ منتشر شده که نشان می‌دهد بیشترین فراوانی با بیش از ۱۷۰ مورد مربوط به آلودگی به بدافزار و بات و کمترین مربوط به باج‌افزارها بوده است.

به گزارش عامل، گزارشی از ۴۰۳ مورد خدمت ارائه‌شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) در آذر ماه سال ۱۴۰۰ در گراف‌های زیر قابل مشاهده است. خدمات ارائه‌شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی‌شده توسط مرکز، بخش‌های دریافت‌کننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادها است.

طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت‌های خارجی، شناسایی آسیب‌پذیری، فیشینگ سایت‌های داخلی، درخواست ارزیابی، درخواست مشاوره، گزارش‌های خبری، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، منع سرویس داخلی، منع سرویس خارجی و باج‌افزار بوده است.

کاهش آلودگی‌های باج‌افزاری در مقابل هجوم بدافزارها

معنای فیشینگ (معنی phishing‌) یک اصطلاح برای تشریح دزدی از فرد یا گروهی از کاربران، با استفاده از فرستادن ایمیل یا ایجاد صفحات مسموم است.  این ایمیل‌ها و صفحات، برای جمع‌آوری طلاعات شخصی کاربران مانند اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات اکانت‌های ایمیل و دیگر اطلاعات کاربران ایجاد می‌شوند.

نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان می‌دهد بیشترین آمار از طریق مراجع بین‌المللی به این مرکز رسیده است.

کاهش آلودگی‌های باج‌افزاری در مقابل هجوم بدافزارها

بیشترین اطلاع‌رسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از گزارش آپاها، سامانه هوشیار، گزارش مردمی، سامانه دانا، میانگین روزانه پویش سرور ویرا، سامانه بینا، کارشناسان مرکز ماهر، سامانه تله بدافزار، گزارش نهادهای حاکمیتی و گزارش بخش خصوصی رسیده است.

کاهش آلودگی‌های باج‌افزاری در مقابل هجوم بدافزارها

همچنین بخش‌های دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، دستگاه‌های حاکمیتی، بخش خصوصی، بانک‌ها و موسسات مالی می‌شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.

کاهش آلودگی‌های باج‌افزاری در مقابل هجوم بدافزارها

در نمودار بخش‌های حاکمیتی دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا قوه قضائیه و به دنبال آن وزارت عتف، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، ریاست جمهوری و به دنبال آن، وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت دادگستری، وزارت نیرو، وزارت گردشگری، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد، قرار دارد.

کاهش آلودگی‌های باج‌افزاری در مقابل هجوم بدافزارها

با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام‌شده است، مرکز ماهر به‌عنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.

این مرکز در حوزه فعالیت‌های امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمان‌ها است. همچنین در حوزه فعالیت‌های پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف‌های سامانه‌ها در سطح ملی و انتشار بسته‌های راهنما برای مقاوم‌سازی سامانه‌ها بپردازد.

انتهای پیام

kajart

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست بعدی

ترکیه اموال و دارایی‌های ۷۷۰ تن و یک بنیاد مستقر در آمریکا را مسدود کرد

ش دی ۴ , ۱۴۰۰
براساس حکم منتشر شده در روزنامه رسمی ترکیه، آنکارا اموال و دارایی‌های ۷۷۰ تن و یک بنیاد مستقر در آمریکا را به دلایل “تامین مالی تروریسم” مسدود کرد. به گزارش عامل، به نقل از خبرگزاری رویترز، اموال “بنیاد نیاگارا” مستقر در شیکاگو به خاطر ارتباط با فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار […]
d8aad8b1daa9db8cd987 d8a7d985d988d8a7d984 d988 d8afd8a7d8b1d8a7db8cdb8ce2808cd987d8a7db8c dbb7dbb7dbb0 d8aad986 d988 db8cdaa9 d8a8d986 61c6c3a4c51b0

خبرهای فوری

نویسنده

نوید رستم نژاد

لورم ايپسوم متن ساختگی با توليد سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافيک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.